понеделник, 21 януари 2019 г.

Нашата предучилищна програма

В тази статия искам да споделя нашата проста предучилищна програма, която използвахме миналата учебна година, за да послужи като идея и насърчение на новите домашнообразоващи родители.



От септември 2017 г., когато синът ни беше на 5 г., започнах нашето редовно обучение. Реших като начало да избера най-основните предмети, свързани с грамотността, а на по-късен етап да надграждам и обогатявам програмата. Така се спрях на 4 предмета или области на изучаване: четене, писане, смятане и английски език.

Всеки ден от понеделник до петък отделяхме между 1 и 2 часа специално време за учене, иначе и преди това сме учили, но повече като на игра и забавление или между другото.



Смятам, че е необходимо да имаме добра организация-план, преднамереност и прилежност в обучението както и във всяка друга дадена ни от Бога отговорност.

1. Четене 


Предпоставка за четенето е познаване на буквите. С тях запознах сина си, когато беше на около 2 години и половина. В началото беше просто игра с букви магнитчета. Научихме го коя е неговата буква: Л като Лазар. После на гласните, съгласните, последователността на буквите в азбуката, как се пише мама, баба, тати, Лазар. Тези първи думички той запамети още преди да може да чете срички.

След това, може би на около 3.5 години започнах да  му пиша на бяла дъска с маркер срички като изреждах съгласните с всяка гласна: ба, ва, га, да и т.н. Карах го да повтаря след мен. Като свикна с това преминахме на едносрични думи от по 3 букви: боб, Бог, бон, бор, бос. Това сме го правили може би седмици и не всеки ден. След това думи от по 2 срички като мама, баба, дядо, кака... Ползвали сме детски книжки с азбуката и думички с всяка буква. Имахме и игра пъзел „Сричко“, с която се построяваха думите от срички и образуваха картинка на животно, например кро-ко-дил.

На 5 години Лазар можеше да чете, но много бавно и сливаше буквите като проточваше думата, а не на срички.

През септември 2017 г. започнахме системното ни четене от Детския катехизис, защото шрифтът е едър, има картинки, а и детето четейки научава важни въпроси свързани с вярата. Четяхме редовно по няколко въпроса. Първоначално по 1-2 въпроса, после като виждах че напредва и става по-бърз увеличих на 5, на 10. Понеже, докато четеше се съсредоточаваше изцяло върху техническото изпълнение и не схващаше смисъла на прочетеното, аз препрочитах изреченията след него и му обяснявах значението. Все имаше непознати думи. Катехизисът го прочете 2 пъти и на 3-тия вече беше наизустил много въпроси. Смених четивото с приказки и започнах да водя списък с прочетените книжки, за да го насърча как напредва.

За 9 месеца имахме прочетени 5 книжки и започната 6-та. Четеше вече по 2 странички. Е, те бяха с картинки:-).

2. Писане 


Когато започнахме редовното учене, Лазар можеше да пише думички, но с маркер и доста едро (разбира се печатно). Разпознаваше главните и малки букви на печатен шрифт. Беше се упражнявал много на дъската като игра. Сега го карах да пише по-дребно с химикал, е може и с флумастер на листове с редове.

Първите ни опити с писане на букви бяха на 3-4 години, когато повтаряше главните букви написани с пунктир. Аз ги пишех и ксерокопирах. Буквите бяха едри, печатни, може би около 5 см високи. Той повтаряше отгоре с маркер. Целта беше да може да следва права линия, крива. След това научи малките печатни букви.

От септември го карах да преписва въпроси от катехизиса - по 1-2 въпроса, после поуката от приказките или стих от Библията. Може да му диктувам или да го оставя сам да преписва. С диктуването става по-лесно, а и той сам се научи като му кажа думата да започне да си я спелува буква по буква. Разбира се помагам. Но това стана постепенно за месеци, в началото беше много по-бавно. От време на време му показвам ръкописните букви, той ги научи. Имаме учебна тетрадка, където да се упражнява с писане. Понякога му написвах изречение ръкописно и го карах да го препише. Все още предпочиташе да пише печатно.

3. Смятане 


Предпоставка за смятането е познаване на числата и броенето. Това беше нещо, към което синът ни проявяваше жив интерес от малък. Първата ни книжка беше с броене до 6 с животни. Научих го да брои до 100 на 3 години. Отново имахме книжки с числа, стикери и магнитчета. В някои от тях имаше и прости аритметични операции и сравнения. Разбра значението на знаците плюс и минус.

В началото на нашата предучилищна учебна година започнах със събиране с 1. Обясних му, че това е като с броенето, резултатът е следващото по ред число. Имали сме нагледна демонстрация с ябълки и други предмети. Така бързо преминахме от събиране на числата до 10 с 1, до събиране на кое да е число с 1. Той беше много въодушевен и в началото като схвана рутината започна да изписва по цяла страница с 1+1=2+1=3+1=4....=100. Имаме няколко такива листа залепени за спомен на хладилника:-). После преминахме към събиране с 2. По същия начин се научи, че трябва да прескочи едно число и отговорът е следващото. Така може да събира кое да е число с 2. По същата логика стана и с + 3, + 4, + 5. По това време вкарах изваждането с 1. Това му беше по-трудно, защото  трябваше да брои назад, за да намалява. Но се научи да изважда с 2,3,4,5 и на пръсти, когато числото от което се изважда е до 10. Иначе си помагаше като отстрани си записваше числата, които трябва да пропусне броейки назад.

Като видях че смята добре, реших да му покажа смятане с дву- и трицифрени числа едно под друго, без прехвърляне. Например 125+341. Написвам му 10-15 примера и го оставям сам да смята, след като знам, че вече може. После ги проверяваме заедно. Понякога иска сам да си измисля задачи. Оставям го. Купувала съм учебник за първи клас и помагала по математика 1-3 клас, за да видя какво правят на тази възраст. За разнообразяване на математиката сме показвали и геометричните фигури, смятане на обиколка, също дроби на 1 от 1/2 до 1/8. Но не са ни били приоритет.

4. Английски език


В началото нямах система. Преди време бяхме започвали устно с азбуката, с песнички от youtube, слушали сме диск с прости думички - цветовете, броене, форми, плодове, зеленчуци, елементарни изрази изпяти с мелодия, лесни за наизустяване. На 4 години знаеше английската азбука и много отделни думички.

Реших да започнем редовното учене с разговорен английски. Провеждахме малки диалози с въпроси от рода на:  как се казваш, на колко си години, имаш ли сестра и др., които той наизусти, защото ги повтаряхме почти всеки път. Ползвахме книжки с прости думи и го карах да повтаря след мен. Виждах, че запомня без да разбира как се чете конкретната буква и като срещаше нова дума, не знаеше как да я прочете.

Знаех за фонетичната система за учене на ангийски език, която е препоръчителна, но тъй като българският беше приоритет се забавих с въвеждането на система за английски. Накрая, по препоръка от други хоумскулъри, се спрях на Alpha-phonics. Свалихме я от интернет и започнахме. Авторът на учебника Сам Блуменфелд има и видео в интернет по уроците, което ни бе от помощ, защото моят английски не е с най-доброто произношение и това ме притесняваше. В началото не пишехме на английски, а само разговаряхме и Лазар четеше думички и къси изречения от уроците. Иначе той прояви интерес към ръкописните букви и на английски и от време на време ги разглеждахме в интернет и той се пробваше да ги пише. Също в допълнение понякога четях история на английски и я превеждах на момента. Това много го обича и сега.

Дотук описах така нареченото структурирано време за учене. При нас първата година (предучилищната, която описвам) то се случваше между 2 и 4 ч. следобед докато малката сестричка спи и е спокойно. Иначе Лазар обичаше и все още обича да си разглежда детските енциклопедии (на издателство Фют) и от тях придобива знания за разни неща - устройство на човешкото тяло, природни явления, слънчева система, влакове и др. Имаме и няколко детски библии, от където научава за  Бог, сътворението, какво е добро и зло, човешката история от древността и т.н. С баща си се учиха на програмиране и компютри, а през останалото време рисуваше, слушаше аудио приказки, играеше със сестра си и помагаше вкъщи.

Използвани книги и помагала:
  • Библия
  • The Action Bible, издателство Нов човек
  • Детски катехизис с картинки, Нов човек
  • Поредицата „Моята голяма занимателна книжка със стикери“: Азбуката; Животните;Числата,  Хермес
  • Йосиф
  • 23 Български приказки с поука, ПАН
  • Азбучни гатанки, Софтпрес
  • Alpha-Phonics: A primer for beginning readers
  • Английски за най-малките от  Collins, Софтпрес
  • Disney English картинен речник
  • A is for Adam
  • Songs for Saplings - песнички с въпроси и отговори за вярата
  • Упражнителни тетрадки за Буквите (Числата), Софтпрес
  • Моята първа енциклопедия  за планетата Земя, Фют
  • Моята първа енциклопедия Larousse, Колибри
  • Нашата храна, от поредицата Енциклопедия за най-малките, Фют
  • Енциклопедии с капачета на издателство Фют: Влаковете, Как работят машините, Компютри и програмиране
  • Картинен атлас на света, Фют
  • Човешкото тяло, поредица Откриватели, Фют
  • Помагало по математика за трети клас, Кронос
  • Забавна математика за 1 клас, Art plus
  • Мисли бързо, решавай бързо, бъди пръв - развиващи тестове и логически задачи, Фют

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...