петък, 18 октомври 2013 г.

Притчи 31: Предаване на библейския принцип за самоуправление на следващото поколение




Но аз имах нещо много важно. Имах майка, която вярваше в мен. И имах майка, която никога не си позволи да бъде жертва, без значение какво се случваше. Никога не се оправдаваше и не приемаше оправдание от нас. И ако някога започнехме да се оправдаваме пред нея, тя питаше: „Имаш ли глава на раменете си?” и ако отговорът беше „да“, тя казваше: „Тогава можеше да помислиш за разрешение. Няма значение какво са казали или направили Джон, Сюзън или Мeри, или който и да е друг. “ И това беше най-важното нещо, което тя направи за брат ми и за мен. Защото, ако не приемате оправдания много скоро хората ще спрат да ви поднасят извиненията си и ще започнат да търсят решения. И това е критичен въпрос, що се отнася до успеха.
~ Д-р Бенджамин Карсън
Неврохирург и директор на Детската неврохирургия в болница Джон Хопкинс.



Д-р Бен Карсън е пример за успешен човек, въпреки че в началото животът му е бил съпроводен с бедност, съчетана със собствения му гняв и мързел. Той отдава голямо значение на влиянието на майка си върху живота му – като на най-важната благодат, дарена му от Бога. Тази неграмотни жена, само с трето отделение, е разбирала своята отговорност в живота на синовете си.
Тази, която люлее люлката

Уилям Рос Уолъс (1819–1881) е автор на известната поема, „Ръката, която люлее люлката е ръката, която управлява света“, в която той възхвалява посветеното майчинство. Всяка от четирите строфи на поемата повтаря заглавието като рефрен, който отбелязва, че ролята на майката е от жизненоважно значение за развитието на самата цивилизация.
Паралелът между това стихотворение и Притчи 31 глава най-вероятно не е случаен. Притчи 31 подчертава атрибутите на добродетелната жена (ст. 10–31), като показва плодовете на праведния живот. Първите десет стиха на тази глава (често пренебрегвани при обсъждането на жената от Притчи 31) демонстрират влиянието, което една майка оказва върху децата си чрез инструкции и пример.
Въпреки, че има спор за действителната самоличност на цар Лемуил, който е адресиран в първите стихове на Притчи 31, интересната част за целите на тази дискусия е, че думите на майка му са го обучавали. Във втори стих говорителят цитира думите на майката към нейния син, които го инструктират как да бъде праведен владетел. Стиховете 3–9 са предупреждение срещу безразборните сексуални връзки, разврата, безотговорността в нечие призвание и възможните последици от подобно поведение. Те са и силен призив към справедливо отсъждане, особено по отношение на бедните и / или наскърбените.
Майката на цар Лемуил представя подробен план, очертаващ какъв човек синът й трябва да стане и за каква жена да се ожени. За да научи сина си на тези неща, майката на Лемуил трябва да е била носител и да е живяла на практика (макар и по несъвършен начин) портрета, който обрисува.
Възниква въпросът, как могат грешни жени да живеят според стандартите на тази перфектна не само на думи жена?
Много жени, които идват до вярата по-късно в живота си, първоначално срещат трудност да видят Притчи 31 като нещо друго освен обвинителен акт срещу нас. Тя е като огледало, което отразява колко слабо отговаряме на този библейски стандарт. Най-славният факт на изкуплението в Исус Христос е, че нашите стари мисли, думи и дела са били погребани с Христос и ние сме възкресени с Неговото възкресение за нов живот, което прави превръщането ни в добродетелни жени постижимо.
Притчи 31 ни дава стандарт, по който можем да преценим нашия напредък в превръщането ни в святи хора, каквито Бог иска да бъдем. Казва се, че Притчи е коментар на Божия закон-слово, приложен към живота. Така, че необходимо условие за постигането на статут на добродетелна жена трябва да бъде изучаването и разбирането на Божия закон.

Божият Закон - ключ към самодисциплината
        Критици и противници на християнството често определят библейския възглед за жената като шовинистичен, но точно обратното е вярно. Изкривената представа за жените, които виждаме днес, е продукт на Просвещението, а не на Библейския закон приложен в живота. Божието слово дава на жените възвишен статут с отговорност да управляват дом и формират следващото поколение. Трудно е да си представим по-високо призвание от това.

Авторитетът на жената като на помощник е не по-малко реален от този на министър-председателя на царя. Както премиерът не е роб, защото не е цар, така и жената не е робиня, защото не е мъж. Описанието на добродетелната жена, или благоразумна съпруга в Притчи 31:10-31 не е на безпомощен роб, нито на красив паразит, а по-скоро на много компетентна жена, мениджър, бизнес-дама и майка – човек с реален авторитет.

Поради това високо призвание, очевидно е че съпругата / майката трябва да бъде подготвена да преследва нейното призвание като избрана професия, а не да разчита на метода „каквото стане, стане“. Както вече казах на друго място, твърде много жени прекарват повече време в планиране на сватбата и аранжиране на цветята, отколкото да се подготвят за библейските им задължения и отговорности, които бракът носи. Това не е работа за аматьори, както Ръшдуни отбелязва,

От началото до края на Библията става ясно, че Господ изисква пълно подчинение, и че след като ни е дал Неговия завет на благодат и закона, и като кулминация ни е екипирал с дара на Духа, Той очаква големи неща от нас. Господ не призовава аматьори християни, а професионалисти на пълен работен ден. Няма нищо по-смешно от идеята на мнозина, че „християнска служба на пълен работен ден“ означава работа на мисионерското поле, пасторство, или подобно призвание. Всички ние, каквито и да сме, или където и да сме, сме призовани към пълноценен християнски живот и служба.

Целенасоченото обучение в закона-слово на Бог е това, което дава на една жена мъдрост, за да стане добродетелна. Далеч от безпомощната, слаба, и ирационална жена, както често е изобразявана в романтичната литература, с Божия закон като основа на своите мисли, думи и дела, самодисциплинираната, самообладана жена от Притчи 31 има реална основа да покаже на децата си, че тя върши това, което проповядва.
Действията говорят повече от думите

Забележете това, което не се споменава в стиховете 10–31. Добродетелната жена не е похвалена за своите тихи времена на молитва, изучаване на Библията или посещаването на църква. Напротив, това, за което е похвалена са нейните действия, които доказват посвещението й към Бога. Тази високо ценена жена е работеща жена, съзнателно предаваща чрез делата си това, което се крие в сърцето й. С други думи, нейната вяра не е мъртва.
Както Ръшдуни подчертава в своите Институти на библейския закон, в секцията „Бракът и жената“:

1. Съпругът й може да се довери на нейната морална, търговска и религиозна почтеност и компетентност (ст. 11-12, 29-31).
2. Тя не само управлява дома си компетентно, но също може и умело да управлява бизнес (ст. 13-19, 24-25). Тя може да купува и продава като добър търговец и да управлява лозе като опитен земеделец.
3. Тя е добра към семейството си и към бедните и нуждаещите се (v. 20-21).
4. Много важно, "Отваря устата си с мъдрост, и законът на езика й е благ" (ст. 26). Безполезната жена на Века на разума и безполезната жена от хайлайфа в наши дни, която е предмет за показване и луксозна вещ, може да говори и говори лекомислено, защото самата тя е лекомислена. Но при богоугодната жена, обаче, "законът на езика й е благ" Хората, мъже и жени, които не са лекомислени избягват дребнавото и евтино злобно говорене. Необмисленото говорене е луксът на безотговорността.
5. Тя не яде "хляб на леност" (ст. 27), т.е. праведната жена е не просто луксозна вещ или красиво украшение. Тя си изработва прехраната. 
6. "Децата й стават и я благославят, и мъжът й я хвали" (ст. 28).

Такава е жената, която ще ръководи бъдещото поколение и продуктът от труда на ръцете й ще свидетелства за благочестието предадено на поколенията. Тя е тази, която ден след ден ще посажда в децата си принципите на библейската самодисциплина и самоуправление. Тя е тази, която е готова, желае, може и е там, за да инструктира, коригира, насочва и вдъхновява децата си да се подготвят, за да бъдат активни служители на Божието царство. Тя е човекът, който има визия за общество на лидери (аристокрация) – утвърдени вярващи, активно прокламиращи законните права на Исус Христос!

Основателите на САЩ са вярвали в аристокрацията, но не тази която е наследствена, а в естествената аристокрация на възможности и таланти. Такъв вид аристокрация винаги се издига до върха. Най-доброто отношение на държавата е да съдейства за развитието й, а не да я възпрепятства. С други думи, превъзходството само се налага и управлява. Ако моралният характер, вярата на хората е дефектна, то превъзходството, което доминира е от зъл вид, но ако бъде с благочестив характер, то тогава богоугодното превъзходство побеждава.

Понеже Словото на Бог призовава всички, които носят името на Христос като членове на царско свещенство (1 Петр. 2:9), думите на майката на цар Лемуил са приложими за всеки син или дъщеря в контекста на тяхното призвание. Ролята на майката е от жизненоважно значение да интегрира в рамките на семейната култура най-важните аспекти от служенето на живия Бог. Призивът да упражнява праведно лидерство в тези стихове има голям паралел с Михей 6:8:
Той ти е показал, човече, какво е доброто; и какво иска Господ от тебе: не е ли да вършиш праведното, да обичаш милост и да ходиш смирено със своя Бог?
Яков 1:27 също отразява тези чувства:
Чисто и непорочно благочестие пред Бога и Отца е това: да се грижи човек за сирачетата и вдовиците в неволята им и да пази себе си неопетнен от света.
Кризата на нашето време
С неизбежното разпадане на хуманистичната държава има голяма нужда от самоуправляващи се индивиди, семейства и общности, които трябва да бъдат готови да установят Божия закон като стандарт за живота и управлението. Бог не даде Обетованата земя на синовете на Израил преди те да са готови да я обитават (Втор. 7:22). По същия начин ние трябва да бъдем готови да поведем, когато възможността дойде. Както Мартин Селбред отбелязва в своето есе „Преоткриване на лидерството“, публикувано във „Вяра за всичко от живота“ (септември / октомври 2013):
Започваме тази задача в нашите собствени домове, като последователно работим за освобождаване от оковите на държавните решения и правителствени програми.
Тази практика трябва да започне в дома и да роди повече от празни приказки за библейските принципи и управление. Децата трябва да бъдат свидетели на верността на родителите си към плащането на десятък в църквата, отказа от живот в дългове, оценяването и жертването за предоставяне на християнско образование, както и отказ да се гласува за тези неща, които Божият закон забранява. Когато децата виждат баща си и майка си весело да се подчиняват на Божиите заповеди, учейки ги да правят и те същото, те ще растат, за да станат крале и кралици на едно реконструирано общество, което се обръща първо към закона на Бог, за да разреши проблеми и кризи.
Ръшдуни ни насърчава да се ангажираме в нашата задача на християнската реконструкция. Неговите думи особено следва да насърчават жената на дома и да заглушат омаловажаващите гласове, които й шушукат, казвайки й, че отглеждането на деца е под нивото на нейните способности и тя може да го преотстъпи на другите:

Кризата на нашето време е показателен и обнадеждаващ факт: това означава категорично, че светът е под Божия закон, че това, което посее човек, това и ще пожъне. Вярно е, че това означава времена на криза и осъждане, но как иначе историята ще бъде очистена от отломките на човешкия грях и глупост? Това, което се случва по телевизията е бледо и безжизнено, в сравнение с вълнението и развитието на света около нас. Историята е дело на Бог и има добро начало и край.

Автор: Андреа Шварц

Андреа Шварц е автор на книги и статии относно библейския мироглед, християнското образование и ролята на жената в семейството. Тя е консултант и съветник по въпросите свързани с домашното образование и прилагането на библейските принципи в живота. Андреа е омъжена от 37 години и живее в Калифорния със съпруга си. Тя е майка на три пораснали вече деца (всички са домашно образовани) и понастоящем има щастлив статут на баба.




Няма коментари:

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...