четвъртък, 15 август 2019 г.

Какво и как учихме в 1 клас - нашата програма

В началото на миналата учебната година съставих седмичната програма, Лазар я написа и я окачихме на хладилника. Тя включва изучаваните предмети, без да е фиксирано точно време за всеки от тях. От предишната година, предучилищната, се бях фокусирала върху основните области необходими за грамотността на един човек - четене, писане, математика и английски език.

Времето, което отделяме за тези 4 предмета варира между 2 и 4 часа на ден. (Средно се пада по половин час на предмет, но английският започна да заема доста повече време понеже ползваме мултимедия.)

Тази година включихме науки и пиано. Добавихме и нещо изключително важно - ежедневното четенето на глас - аз чета на децата. Стана традиция, без която не се заспива вечер.






Ще се спра на отделните дисциплини или области на изучаване по-подробно.

Библейско време


Всяка сутрин след закуска първото ни нещо е библейското време. Четем подбрани стихове и истории от Библията, като следваме различни книжки с основните християнски учения. Четем заедно и поотделно, обсъждаме възникналите въпроси и се молим всеки по реда си, дори и най-малката, която е на 2 г. участва.

Използвани книги и ресурси:

- Библия
- Action Bible
- Детски катехизис
- My whole self before You
- God's Mighty warrior - devotional Bible
- Учението за Бога, Марти Мачовски
- Пътят на живота (Leading little one's to God)
https://music.songsforsaplings.com/ - сайт с християнски песни 

Писане (български език)


От проба и грешка установих, че най-доброто разпределение на времето за учене при нас е то да се раздели на 2 части - сутрин и следобед. След библейското ни време следва писане, понеже ни е най-трудно и е добре да е в началото на деня.

От предучилищната ни година Лазар знаеше да изписва буквите ръкописно, но  едричко, и беше преписвал по изречение или 2. Сега просто продължих да надграждам. Първо писахме на листове с разчертани редове, доста широки и постепенно минахме на тетрадка с тесни и широки редове. Също така лека полека съм увеличавала количеството на писане .- от 1, две изречения или дори само отделни думи от учебната тетрадка, в края на годината - стигнахме до изписване на страничка и половина на ден.

Писането се случва по няколко начина - аз диктувам и Лазар пише дума по дума. Това отнема около 20 минути, понякога и повече, ако има разсейване. Друг вариант е той да си измисли история и да си я запише, нещо като съчинение. Това е по-трудно и се случва рядко. Или сам да пише нещо, което знае наизуст. Предпочита диктовките. Преписал е първите 3 глави от Библията и избрани други текстове (по 2-3 стиха всеки ден или куплети от стихотворение).

Накрая проверявам за правописни грешки, поправям и му ги посочвам. Той преписва сгрешените думи, за да ги научи. До сега сме изписали 3 тетрадки и 4-та започната.

Използваме различните празници като повод за писане на картички на бабите, или писмо, така също се затвърждават знанията с нещо практично.

Използвали сме:

- Тетрадка по български език за първи клас, Просвета
- Тетрадка по български език за 1 клас, Скорпио.
https://slovum.com/ - сайт помагало по български език

Математика


След писането често следва математика. Това е по негов избор. Може да бъде и следобед. С математиката подходих еклектично, т.е. хем сама си измислях задачите, хем ползвах учебници, помагала и все пак се водех по някаква структура на материала в стремежа си да не изпусна нещо важно.

Тъй като още в предучилищната възраст бяхме учили събиране и изваждане и то с числа доста над 20 и 100, в началото сама си определях сложността и просто се упражнявахме с аритметиката. В даден момент хванах учебника по математика и за около 2 месеца го минахме като съм пропускала скучните и лесни за сина ми задачи, а сме наблягали на новите знания. Особено на задачите с думи, с които имахме трудности в началото. Но с упоритост и повторения, лека полека това се поизглади.

Особено полезни бяха задачите с пари, нагледно смятане със стотинки и левове, което може да се упражнява и в магазина:-).

Започнахме да учим и таблицата за умножение лека полека. Намерих и една игра със зарчета, която подсилва интереса - https://mathgeekmama.com/wp-content/uploads/2016/03/Multiplication-Dash-Printable-Board-Games.pdf

В процеса на учене полезен ни беше онлайн калкулатор за големи суми, който показва нагледно и прехвърлянето постъпково - https://www.calculatorsoup.com/ След като овладя принципа (тук е от ключово значение да се разбере смисъла на позицията на цифрите в числото - единици, десетици, стотици и т.н., а не просто да се наизусти прехвърлянето на „едно на ум“). За упражнение съм му давала да сметне на лист хартия изхарчените пари за дома за текущия месец (всеки ден си записвам какво съм похарчила) и после да си провери резултата с елката. Така се стигаше до прехвърляне и на 7 на ум:-)

Следващо умение беше научаването на изваждане със заемане, например 123-58. Това беше по-трудно от събирането и го упражнявахме дълго време, докато схвана принципа.

В момента любимите му задачи са свързани с пресмятане на възраст. Казвам му измислена дата в миналото, например 10.11.1987 и той трябва да изчисли възрастта на човек роден на тази дата спрямо днешна дата. Съответно тук може да имаме заемане на месеци или години, прехвърлянето им в правилните отношения и т.н. Давам му да си измисля сам по няколко примера за упражнение.
Задачите с разстояния и велосипедисти също са му интересни, особено да ги и рисува.

Ползвани учебници и материали:

- Арифметика - учебник по аритметика на руски
- Учебник по математика за 1 клас на Просвета, електронен вариант
- Помагало по математика за учениците от 1,2 и 3 клас и техните родители, Цветанка Стоилкова
- Математика – задачи за избираема подготовка 2 клас, Евелина Динева
- Задачи по математика за бързоуспяващи ученици за 1 клас, на Булвест
- http://maths.cilenia.com
- Забавна математика за 1 клас, Арт Плюс

Четене


Макар, че разгледах и поизчетох наличните читанки за първи клас(пак, за да не изпусна нещо...това май е опасението на всеки начинаещ в дадена област:-)), в крайна сметка предпочетох да четем книги. Просто това ми се струва по-цялостен подход вместо стихотворение оттук, приказка оттам. Освен това насърчава постоянството, желанието да се прочете и завърши цяла книга. Някои от книжките бяха с малко текст и повече картинки - като Цар Лъв, различните енциклопедии, но имаше и сборници с приказки, Патиланско царство и други, които ни станаха любими. Учим и стихотворения наизуст.

Списък с прочетените книги

Лисицата и гроздето и други басни от Езоп
Болен здрав носи и други приказки
Зайченцето бяло, стихотворения от Леда Милева
Патиланско царство, Ран Босилек
Малки пирати
Цар Лъв,
Ум царува, ум робува - Приказки за труда и мързела
Франклин - поредица с приказки
Барбароните - вода за градините и жътвата
Енциклопедии от поредицата Откриватели на издателство Фют (Нашата планета, Човешкото тяло, Космоса, Превозните средства, Летището)
Басни на Стоян Михайловски
Библейски истории от СЗ и НЗ
Приключенията на мечето Терлилик

Тук вмъквам и една много добра и горещо препоръчвана практика от много родители - четенето на глас. Вие четете на детето си на глас, всеки ден. Това става една семейна традиция, без която децата с времето не могат. Времето за четене може да е вечер преди сън или по всяко време на деня, след обяд и в друго време, когато имате нужда от тишина и спокойствие. При нас, когато чета и малката се присламчва да слуша и се успокоява.


Списък с книги четени на глас

Приключенията на Лукчо, Джани Родари
Ласи, Ерик Найт
Малки мъже, Луиза Мей Олкът
Дейвид Копърфийлд, Дикенс - адаптирана за деца
Емил от Льонеберя, Астрид Линден
Ян Бибиян, Елин Пелин
Небивалици, Бисет
Приказки по телефона, Джани Родари
Малка къща в прерията, Лора Инголс Уайдър
През гори и води, Лакомото мече от Емилиян Станев
Книга за джунглата, Ръдиард Киплинг

Това са книги на английски, които му четях и превеждах на момента

Missionary stories with the Millers
Hero tales
Three young pilgrims
Adventures of Little bear
Bedtime tales
Treasure of classics tales
Hansel and Gretel
Beauty and the Beast
The tale of Peter rabbit
The tale of Tom kitten
Wagon wheels
The Josefina story quilt
The first Thanksgiving
The Berenstain Bears: 5-minute inspirational stories
Sarah, plain and tall
Prairie school
Please and thank you book
Nate the Great
Meet the Orchestra
Little engine that could
Lewis and Clark
Keep the lights burning Abbie
Jonny Appleseed
Clara and the bookwagon
Davy Crockett. A life on the frontier
Christopher Columbus
Christmas in the big woods
Chang's paper pony
Benjamin's box
A new coat for Anna
The long way westward
Mike Mulligan and his steam shovel


Английски език


Английският се оказа неподозирано предизвикателство. Трябваше да променям нагласите и очакванията си многократно и въпреки хубавата програма, която ползвах, ми се наложиха множество импровизации.

Бях чувала максимата, че програмата или учебникът не трябва да бъде наш господар, а слуга, но лично се сблъсках с тази истина.

Понеже исках да се ръководя по утвърдена система, където всичко е разграфено - уроци, упражнения и т.н. си карах 2-3 месеца спокойно с тази нагласа, че дисциплината е всичко от което се нуждаем, резултатът ще дойде неизбежно. Само че се оказа, че въпреки че успяваше да чете фонетично, що годе добре, Лазар не можеше да говори както и да разбира въпросите след уроците без моя помощ или да съставя изречения. Интересен факт беше, че успяваше да мине тестовете след уроците с 80% успех и това ме заблуди, че нещата вървят, докато не си дадох сметка, че трябва да променя нещо, че не постигам това, което искам. Защото ние не учим за оценки, а за знания, нито имаме график за гонене, спуснат от някъде, та да препускам през материала.

Така направих пауза от програмата за около 2 месеца и през това време използвах песнички на английски, книжки, повтаряне на прости фрази, повече диалози. Намерих прости приказки на аглийски със субтитри в youtube, потърсих съвет от други майки, пробвахме някои онлайн програми за разнообразие, разни игри. Освен това, се старая книгите, които четем да са интересни, тогава се постигат най-добри резултати, когато има лична мотивация и любопитство. Случвало се е в един ден Лазар да прочете една цяла книжка, само защото историята му е много интересна.

Добрите учители по английски съветват да има ежедневно говорене по час или повече на ден само на английски. Това ми се струва трудничко, но се опитвам дори да е по-малко да вкарвам езика в ежедневието, да не остава запазен само за часа по английски.
Не изключвам възможността за частни уроци или добра езикова школа в бъдеще.

Ползвани материали по английски:

- Sing, Spell, Read and Write - English Art phonetic system - учебна програма за учене на английски по фонетичната система
- starfall.com - сайт с много ресурси за учене на езика
- translate.google.com
- книжки на английски от поредиците Step into reading
- Balto the bravest dog ever
- Adventures of Little bear
- Little bear's visit
- Henry and Mudge
- Frog and Toad are friends
- Little red hen and other stories
- Robert the Rose horse
- A mouse mess
- Chicka Chicka Boom Boom
- The day of the Dinosaur
- Then and now
- The foot book, Dr. Seuss

Науки


За изучаването на науки се събирахме веднъж седмично с няколко майки и децата имаха общ кратък урок с някакъв експеримент или демонстрация. Ползвахме учебниците A Reason for science, които са пригодени за хоумскулъри и са християнски,  като разбира се ги превеждах на български. След това имаше игра и общ обяд. Тези занимания бяха по-скоро едно разнообразие и забавление отколкото задълбочено изследване.
Мисля догодина да пробвам изучаването на една тема цялата година - например за човешкото тяло, така че да се стигне до по-фокусирано натрупване на знания.

Музика


Като важно допълнение на програмата Лазар учи и музика. Един път седмично учителка идва вкъщи и той започна да се учи да свири на пиано, съчетано с пеене. Считам го за много обогатяващо и полезно, учи на дисциплина и постоянство, а и развива музикални умения, научава различни стилове и внася голямо настроение.

Спорт


Вкъщи не сме спортни натури, но обичаме да се разхождаме в парковете и се радвам, че от скоро Лазар се научи да кара колело(преди него – тротинетка) и вечер с баща си излизат за кратка разходка с велосипеди.

Компютърни игри, програмиране и др.

Спирам се и на ползването на компютър, защото в днешното време е почти неизбежно.
Исках да запиша Лазар на курс по програмиране за деца на Scratch, но не се получи. Затова взехме учебника - Scratch програмиране за деца, на СофтПрес и баща му се занимава с него, когато има време.

Игрите на компютър са много зарибяващи за децата, но решихме да ги ограничим 15 минути на ден и то след като е свършена другата работа, за десерт.

Ползването на компютър или телефон е добре да не е безцелно, а с някаква образователна цел.
Имаме инсталирана интересна програма за планетите https://stellarium.org/bg/, програма за строене и обзавеждане на къщи - Sweet home 3D, може да ползва https://www.google.com/maps/ за разглеждане на градове.


В общи линии в това се състоеше нашата програма за първи клас. Всеки ден по малко, с натрупване и  постоянство и накрая на годината, като видях пълната кутия с материали, тетрадки, помагала, които сме минали заедно, по-гладкото четене, овладяването на ръкописното писане, смятането за удоволствие или пък хващането на английски думи, като гледаме заедно филм, разбирам с удовлетворение, че сме свършили някаква добра работа през годината, макар винаги да има още накъде да се развиваме.


2 коментара:

  1. От страни виждам напредъка на Лазар.
    Добра работа, Цвети!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Милена! За напредък е рано да се говори, но важното е че има желание и интерес.

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...