вторник, 26 юни 2018 г.

Изграждане на посвещение за християнско образование - част 3

Това е 3-та част от лекцията на Маги Маринова, ветеран в домашното обучение.


Как тогава ние като християни трябва да обучаваме нашите деца?


Целта на християнското образование е да предаде вярата (завета, който Бог е сключил с нас) и да подготви децата за живот на служение към Бога. Тя е религиозна и практична. Тя поставя Бога като основа във всяка област на живота и мисълта. Християнското образование трябва да постави Бога в центъра на живота на детето и да му помогне да намери своето място в изграждането на Божието царство.


Трябва да започнем с Божието слово и моралната отговорност на детето пред Бога. Децата трябва да знаят, че са грешници и имат нужда от изкупител. Ние трябва да учим децата, че вселената е личностна и истината е личностна. Исус е Пътят, и Истината, и Живота (Йоан 14:6). Няма истина извън Него. Децата трябва да знаят, че Бог е създал всичко в света с цел и Неговото провидение ръководи всичко. Дори космите на главите им са преброени (Матей 10:29-30). Трябва  да учим децата на Божието слово като законово слово, което ще рече морално и законово обвързващо, което говори с власт за всяка област от живота.
Божието слово ще формира тяхното съзнание и изгради техния характер. От Божието слово те ще научат да упражняват самоконтрол и добродетели. Изграждането на богоугоден характер трябва да бъде цел преди академичните постижения. Любовта към Бога и любовта към ближния са преди академичните знания. Демоните знаеха кой е Исус, но у тях нямаше любов към Бога. Тяхното познание не беше свързано със страх от Господа. Затова, знанието, което ние преподаваме, трябва да бъде свързано със сърце на покорство. Знанието без любов е нищо (1 Коринтяни 13:2).

Трябва да учим по-големите деца как да защитават вярата, как да разпознават различни философии в историята, литературата и културата около тях и да могат да ги изложат на показ.
В академичната сфера започваме с презумпцията за Бога във всеки предмет от нашата програма. Никой факт във времето и пространството не може да бъде познат, докато не бъде разкрита връзката му с Бога. Това не означава, че ще преподаваме всеки предмет с молитви. Но ние преподаваме как всяка отделна част от Божието творение разкрива Божията слава и какво е нейното предназначение за човека.

В природните науки преподаваме, че сложността и подредеността във вселената, законите, които ги управляват, са създадени от Бога, не са продукт на случайността и еволюцията. Учим ги какво е праведното настойничество, което човекът трябва да упражнява над природата. Трябва да научим децата, че Бог е поставил човека над творението. Бог създаде света и даде на Адам настойничество над Своето творение. Адам беше предназначен да управлява творението и да го използва под Бога за Негова слава и за целите на Неговото царство. Езическите философии учат, че ние сме продукт на природата и тя ни управлява. Те правят природата бог и ѝ се покланят като учат, че човек не трябва да я манипулира и използва. (Природозащитниците и зелените движения).

Изкуплението на човека трябва да бъде в центъра на цялото обучение. Изкуплението на човечеството е централната тема в историята и всяко друго събитие трябва да бъде тълкувано от гледна точка на това изкупление. Историята на Божието изкупление започва в Битие 3:15 и продължава напред в историята до кръста, възкресението и възстановяването на всички неща (Деяния 3:21). Историята не е борба за оцеляване на най-пригодените, не е борба на бедните с богатите; не е космическа битка на еднакви по мощ светла и тъмна страна на Силата, не е механична смяна на едно случайно и лишено от смисъл събитие с друго – тя е Бог, който изкупва света и подчинява враговете Си под краката на Исус (1 Коринтяни 15:25). Историята е „Бог в Христос примири света със Себе си“ (2 Коринтяни 5:19). Ние изучаваме историята от заветна гледна точка. Бог благославя покорството и наказва непокорството в историята. Всички народи бинат съдени от Бога по един и същ морален стандарт. „Направил е от една кръв всички човешки народи да живеят по цялото лице на земята, като им е определил предназначени времена и пределите на заселищата им; за да търсят Бога, та дано биха Го поне напипали и намерили, ако и Той да не е далеч от всеки един от нас“ (Деяния 17:26, 27). В старозаветните книги Йона и Наум Бог държи езичниците отговорни по същия морален стандарт както Израел и ги призовава към покаяние.

На човека беше даден мандат за господство – той беше призован да опознае, покори и използва земята под Бога. Християнското образование трябва да помогне на децата да намерят своето призвание в живота. Всяка законна област от живота е област на господство. На човека беше дадено негово призвание – да се грижи и пази градината и да наименова животните преди падението (Битие 2:15). Работата е един от аспектите на Божия образ в човека. Исус каза на евреите, че Неговият Баща работи и затова Той работи (Йоан 5:17). Ние трябва да помогнем на децата да развият своите дарби и да ги приложат за изкупването на областта на тяхното призвание. Ние не сме призовани професионално да се отделим от света. Ние отделяме себе си от света етично. Ефесяни 2:10 ни казва, че „Защото сме Негово творение създадени в Христа Исуса за добри дела, в които Бог отнапред е наредил да ходим.“ Ние искаме да научим децата си на живот на поклонение чрез техните добри дела.

Ако не успеем да насочим децата си в тяхното призвание – то може да е професионално или служение – ние ги подготвяме за живот на безсилие, зависимост или пристрастяване. Много е важно да си представим децата като производителни възрастни, които ще са способни да се грижат за себе си и да помагат на другите. Нашата цел е тяхната зрялост – духовна, емоционална, икономическа, във взаимоотношенията и т.н., като хора под Бога. Павел, бивайки апостол, не е искал да бъде в тежест на църквите, затова е работел с ръцете си (Деяния 18:3). И той предупреждава против онези, които не искат да работят (2 Солунци 3:6-12). Ние трябва да подготвим децата си за живот на производителност.

Нека се върнем обратно към Авраам. Битие 18:19 ни казва: „Защото съм го избрал, за да заповяда на децата си и на дома си след себе си да пазят Господния път, като вършат правда и правосъдие, за да направи Господ да стане с Авраам онова, което е говорил за него.“ Божието обещание да направи от него велик народ и да доведе Месия в историята чрез него почива на условието той да вземе сериозно отговорността като глава над семейство и да учи децата си на правда и правосъдие. Само чрез предаване на Божия завет на следващото поколение Бог ще изпълни Своето обещание.

Това трябва да бъде нашето видение и посвещение, да заповядаме на децата си да пазят Господния път, да вършат правда и правосъдие. „Ние искаме нашите деца заедно с нас да виждат всепобеждаващия Христос, Който превзема човешкото общество от Сатана и го довежда до неговото съвършено предназначение, когато бъдат изявени новото небе и новата земя.“

към част 1
към част 2


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...